Család fejléc idézet

“A keresztyén asszony számára Isten után első a család. Nem a férj, nem a gyerekek és nem a háztartás vagy a munkahely. A szerető családi kapcsolatok azt követelik, hogy mindenkivel a szükségletei szerint foglalkozzanak. A Szentírás világossá teszi, hogy a férj a vezető, de az ő feladata ezzel az is, hogy segítsen a szükségletek felismerésében és betöltésében.”

17 okt

Együtt a gyermekért


Logopédiai szülői értekezletek összesítése – Nagyné Kele Márta logopédus
Amit alapjaiban gondolok a logopédiáról az, hogy régebben nem kellett logopédus, mégis megtanultak beszélni a gyerekek. A mai megfigyelések szerint egyre több a beszédhibás gyerek, és a számuk évről évre növekszik. Saját 4 gyermekem beszédfejlődése is kisebb-nagyobb hibákkal indult. Amikor szűröm a gyerekeket, amit a törvény kötelezővé tesz, olyan füllel hallgatom őket, mint ahogy a saját gyerekeimet hallgattam.
“A beszédnek alapvetően két fontos mozzanata van: beszédészlelés és – megértés, és a kivitelezés. A gyermek beszédelsajátítása folyamán szoros kapcsolatban van, mind a percepcióval (hallás, látás, érzékelés), mind az artikulációs bázissal. Elsődleges azonban mindig a beszédészlelés és megértés.” (Szabóné Várkonyi Andrea).
Gósy Mária és csapata néhány éve a magyar népességben is felmérést végzett. A mai gyermekeknek (nem csak beszédhibásaknak) 65%–nak van ilyen problémájuk. A beszéd felgyorsult, régen egy perc alatt 80 szót mondtak, ma 120 szót ejtünk. (Ha gyorsan pörölünk a gyermekkel, felét nem is érti). Alig van gyermek, aki pontosan tud szavakat ismételni: a szó végét elhagyja, pontatlanul ejti, komoly félrehallásaik vannak. Nagy terület a differenciáló képesség problémája (örül – őrül, szita – Zita, eke – ege).
Szó előhívás, a szókincs aktivizálása is problémákat mutat, a szótagolási képesség zavart. Három szónál több szót megismételni problémát jelent az óvodásoknak. A szövegértési nehézségeik később innen is erednek.
A beszédfejlődés másik területe, az artikulációs bázis:
beszédszervek (ajak, szájtér, fogazat, izomzat) mind befolyásolják a beszéd képességét.
ép hallás
ép idegrendszer
beszélő környezet.
Ha ezek közül bármelyik sérül, már nem megfelelően alakul a beszéd. Hozott anyaggal dolgozunk: a beszédszervek olyanok, amilyenek … keveset rágnak a gyerekek, az édesség tönkre teszi a fogakat, ezzel rásegíthetünk az amúgy is rosszabb feltételekkel induló beszédnehézségekhez.
Az állandó zaj, háttér TV–zés, halláskárosodást okozhat. Ha túlkiabálják egymást, ami jellemző az óvodákra – megjelenhet a diszfóniás hangadás. Ahol rekedten beszél a gyermek, kidüllednek a nyaki erek, a hangszalagok megvastagodnak, esetleg csomók jelennek meg. A szorongó gyermekek dadoghatnak. Általános jelenség, hogy a szülők idegesek megélhetési gondok miatt. A gyermekeket mindig siettetjük…
Az anya – gyermek kapcsolat, a beszélő környezet már a szoptatásnál nagy jelentőségű. Nem mindegy, hogy TV–t nézünk, vagy telefonálunk közben, vagy veszekszünk a feje fölött, vagy az anyja szorong a megélhetési gondok miatt. Ez mind zavaró lehet a későbbi fejlődésben. Mindenki ideges, állandóan szaladunk, közben nem vesszük észre, hogy elmegyünk a lehetőségek mellett.
Az esti felolvasott mese nagyon kevés helyen szokásos, inkább bekapcsolják a DVD–t. Pedig ebben a korban a csend a legértékesebb, a bensőséges percek, a felolvasott esti mese. A gyermeki fejlődés feltétele még a kipihent éjszaka és a reggelizés.
Térjünk rá a foglalkozásokra!
Hetente 1–2 napon, 30–45 perc alatt 3–4–5 gyermek jelenik meg a logopédiai foglalkozásokon. Ez időben folyamatosan beszélek, ragasztom a feladatokat, egyénileg haladunk, próbálok komplex feladatokat feladni. Az ajánlott otthoni gyakorlás ideje napi 10–15 perc, esetleg 20 összesen. – Szükséges, hogy a nyelvgyakorlatokat tükör előtt végezzék.
Hallási differenciálás – anya vagy apa mondja, a gyermek mutatja a hallott hangot, pl. s–vonatkép, – sz–kígyókép.
A hangfejlesztés az én dolgom, de be szoktam írni, pl. á–padlás–zárod a fogad–csücsöríts– és ráfújsz–ebből egy s hang lesz.
Szótagokban való gyakorlás
Szavakban gyakorlás
Mondatokban gyakorlás
Két hang differenciálása
Mondatértés
Szövegértés stb.
Mivel kevés az idő, látom, hogy kinél mire kell fektetni a hangsúlyt. Az órán megmutatom a feladatokat, a gyakorlás bevésése az otthoni feladat. Sok a dicséret. Csillag szemű ötöst szoktam adni. Próbálom nem a szülőket osztályozni.
Sok szülő többet szeretne, jobban, nagyobb csinnadrattával, vagy elmélyültebb szakmai tudással, időnként foniátriai, pszichológiai, vagy fejlesztőpedagógusi csúcs végzettséggel együtt, amelynek én is helyet hagyok és igazat adnék. Vannak szülők, akik megértik a jelen helyzet időbeli, térbeli, történelmi lehetőségeit és ölbe veszik gyermeküket. A pici feladatokat komolyan veszik, mintha osztályoznék, talán ők vannak kevesebben. Ráéreznek a tanulás jó ízére. Rájönnek, hogy az elfoglaltságukból kiszakított, elkülönített időnek és a szakemberektől kapott pici feladatoknak komolyan vétele többszörös vetés a gyermek életében.
az ölmeleg meghosszabbítása,
a közös tanulás tanulása,
a kitartás, küzdés,
a tekintélytisztelet,
a feladatok komolyan vétele, mind olyan vetés, amely felnőtt korukig elkíséri őket.
A logopédus feladata lenne a konkrét logopédiai terápia és a szülőkkel való kapcsolattartás is. A szorongó szülőket megnyugtatni, a lazákat megerősíteni. (mindkét szülő típus nehézséget jelent, “rontja a hatékonyságot”).
Minden szülő szeretné gyermekének a legjobbat, és közben ide–oda szaladgálunk ennek eléréséért. S talán elfelejtjük, vagy nem is merünk bízni abban, hogy mi vagyunk a legalkalmasabbak a gyermekünk fejlődésének a biztosítására, hiszen ránk bízattak. Mindenkinek van valamilyen erőssége. Van, aki jól énekel, van, aki jól focizik, van, aki jól főz, szépen takarít. Ez mind jól hasznosítható a gyermekünk fejlődésében.
Tudnunk kell erről az időszakról: hogy soha nem leszünk olyan fontosak, mint most vagyunk!!! Ez páratlan időszak az életünkben, a gyermeket minden fejleszti, amit velünk tesz.
Gazol a kertben: szerepet tanul nagy mozgást fejleszt, érzelmileg töltődik, kommunikál.
Mosásnál: ruhát válogathat szín szerint: alak, forma, színdifferenciálás.
Heti egyszer süthetünk együtt: diszkalkulia prevenció (számolás gyengeség megelőzés) – 2 tojás, 5 kanál liszt, stb.
Kókusz golyókészítés: nincs az a gyurma, ami jobb ennél,
Portörlés: kézkoordináció fejlesztés, irány–, térdifferenciálás és tanulás.
Répatisztítás: finommotorika fejlesztés.
Utána lehet együtt leülni, pihenni, beszélgetni. Ez durván a munkával együtt ¾ – 1 óra az időnkből.
Különböző kutatásokból tudjuk, hogy az elmaradásokat vissza lehet vezetni a csecsemőkori mozgás fejlődés egyes szakaszainak a kimaradására. Ezt próbálja bepótolni az alapozó terápia, fejlesztőpedagógia. Pedig szabad és kell is kúszni–mászni a gyermekkel. Találkoztam olyan gyermekkel, aki nem ismeri, hogyan kell elkapni a labdát. Pedig a hintázás, a ritmusos énekek, taps, járás, labdapattintás énekkel a legjobb módjai a ritmus fejlesztésének. Megkockáztatom, hogy aki sokat labdázik és ritmizál, annak nem lesz gond az o betű és ennek a rövid–hosszú alkalmazása.
Keressék elő, amit Önök szívesen csináltak és ízleltessék meg a gyermekükkel is, nem elfeledve, hogy Ő nem mi vagyunk. Ő egyszeri és megismételhetetlen alkotás, aki egy időre nekünk adatott.
Múlt tanévben a különböző szakterületű kollegákat megkérdeztem arról, hogy mit tanácsolnak a szülőknek, hogy a gyermekükkel hogyan készüljenek az iskolára.
Néhány gondolatot közreadok a teljesség igénye nélkül:
Óvónő:
Tanítsák következetességre a gyermeket, ha kér a szülő valamit a gyermektől, közben ne változtassa meg a véleményét. A szülő legyen kiszámítható és példakép a gyermeknek. Este készítsék ki a ruhát, legyen következetes a szülő. Érdeklődjön a szülő a gyermek iránt, az alapvető ismeretek elsajátítása fontos és ezen belül a saját élmények a legmaradandóbbak. Pl: állat, mit eszik, mire való… Tanítsa tiszteletre a gyermeket, ne a gyerek előtt szidják a pedagógust. Serdülőkorban biztosan meg fogja kapni a szülő a gyermektől azt, amit otthon tanult. Legyenek szabályok, és az óvodait fogadják el!
Fejlesztőpedagógus:
Önállóságra neveljék gyermeküket – cipő fűzés, popsi törlés,
jobb–bal kézismeret fontos: különösen az, hogy kialakult dominancia legyen,
5–ös számkörben legyen biztos (kivonás, összeadás, pótlás, bontás) ezt hívja a szaknyelv számfogalomnak. Számlálás 10–11, de általában 20–ig menjen. Ha nem szereti ezeket a feladatokat, ez jelzi, hogy gond van ezeken a területeken. Szeresse a mesét hallgatni, persze ehhez az kell, hogy valaki felolvassa. A TV leszoktatja a gyermeket a gondolkodásról, és kiskorban megakadályozza a fejlődést. A legfejlesztőbb a kép nélküli mese. Az első fokozat a nagy képes mesekönyv, második fokozat – kis képekkel mesekönyv, lemez, könyvolvasás. A fejből mondott mesét szeretik és értékelik. A „jó éjszakát mese” megnyugtató és lecsendesít. A színezés kiment a divatból, pedig ez készíti elő az írásra a gyermeket és ez az ujjpercek tréningje a gyermeknek. A ceruza fogás kialakítása nem az iskola feladata. Játsszanak emlékezet– vizuális–verbális memóriát fejlesztő játékot, pl: puzzle!
Pszichológus:
Legyen napirend, és néhány szabály is! Következetes legyen a szülő! Pl: azt mondja a szülő, hogy menjünk fürödni, ez 5 percen belül történjen is meg! Ha azt kérik, 8 órára jöjjenek be az óvodába, akkor érjenek be!
Beszéljenek a saját iskolai élményeikről, milyen jó volt mikor a szülő járt iskolába, a negatív élményeket ne mondják!
Együtt válasszák ki a tanszereket.
A tanító nénivel ismerkedjen a szülő, ha van rá mód.
Jutalmazás kell, de ne pénzzel.
A napi egy közös étkezés egy beszélgetéssel együtt nagyon fontos. A szülők természetesen beszélgessenek, ahol a gyermek jelen van, ez jó a gyermeknek, és ha kérdez valamit, akkor válaszoljanak neki.
A szabálytudatot társasjátékokkal jól lehet fejleszteni.
A szabály változhat, de ez ne menetközben történjen.
Gyógypedagógus:
A problémás gyermekkel ne féljenek szakemberhez fordulni, pl.: Nevelési Tanácsadó, Szakbizottságok. Itt esetleg SNI–s (sajátos nevelési igényű), vagy BTM–s (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek) szakvéleményt kapnak, ami a további pluszfejlesztésüket tudja biztosítani.
Hitoktató:
“Isten ajándéka a gyermek, az anyaméh gyümölcse jutalom” (Biblia). Lépésről lépésre haladva a feladatok, konfliktusok megoldása közben megismerhetjük az ajándékozót. Isten tanácsa: “Hívj segítségül…”
Ennél jobbat és többet nem tudok tanácsolni. 2010.október
Nagyné Kele Márta logopédus 2001–től tanított Bényén, Káván, Vasadon, Gyömrőn, néhány éve Csévharaszton és Maglódon 2009 –től. Konfliktuskezeléssel foglalkozó szakember, közvetítő személy, mediátor. 2011 óta egy másik város 5 óvodájának és egy mamut iskolának a logopédusa. Maradt a régi munkahelyén, csak az ellátási területek változtak az ellátó rendszer átalakítása miatt.
Utószó: Amióta ez az írás elkészült 8 év telt el. A beszédhibások száma és tüneteik szaporodnak. A családok, szakemberek kevés kivétellel egyre hajszoltabb-, zaklatottabb életet élnek. Sok helyen, már a szülők félnek a gyerekeiktől. Égető szükségét érzem, hogy kiemelten megemlítsem, hogy szükség van a feltétel nélküli szeretetet megélésére a családban. A szemkontaktus, testi kontaktus, megkülönböztetett figyelem és nem utolsó sorban a korlátok beépítésére az életünkbe, gyermek nevelésünkbe. /Campbell – Életre szóló ajándékcímű könyve nyomán/. Tanácstalanságot, kétségbeesést tapasztalok, vagy a problémák hárítását. Egyre jobban azt gondolom, hogy Isten hagyja, hogy az erőnk végéhez érjünk szülőként és szakemberként is, hogy végre Őt, a Teremtőt, a Gondviselőt kérdezzük és eljussunk a Megváltóhoz, hiszen nélküle elveszettek vagyunk.
„..akik Istent szeretik, minden a javukra van ..:” Róma. 8;28.
Forrásanyagaim:
-Beszédészlelés és beszédmegértési zavarok az anyanyelv elsajátításában
Gósy Mária – Budapest 2007,
-Szabóné Várkonyi Andrea – A beszédfejlődés menete
(honlap címe: htttp://www.freeweb.hu/logopedia/szulok/beszedfejlodes.html)
-Campbell – Életre szóló ajándék
-Linda Dillow – Feleségek könyve
-Lovas Zs. – Herczog M. – Mediáció Konfliktuskezelés
-Dr. Szarka Miklós, Dr. Pálhegyi Ferenc előadásanyagai, könyvei

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.